Povestea participărilor româneşti în cel mai dificil raliu din lume a debutat în 2005, când Romeo Dunca a concurat în ediţia ce a avut startul în Barcelona şi finişul în Dakar (Senegal). În 2006 Zsolt Szilveszter a participat la Dakar, iar în 2007 la start au fost patru piloţi cu licenţă din partea Federaţiei Române de Motociclism. Pe lângă Marcel Butuza şi Mani Gyenes, aflaţi la debutul în Dakar, în 2007 au mai concurat francezul Francois Vulliet şi campionul mondial de snowboard Martin Freinademetz. În 2008, când raliul a fost anulat după prima zi de verificări administrative şi tehnice, în Dakar au fost înscrişi patru piloţi români: Marcel Butuza, Mani Gyenes, Alex Gârbacea şi Romeo Duicu.
Trei dintre ei şi-au urmat pasiunea pentru cel mai dificil raliu din lume şi au concurat în prima ediţie din America Latină. Astfel, în 2009 din Buenos Aires au luat startul în Dakar: Mani Gyenes, Marcel Butuza şi Romeo Duicu. Din pricina unor accidentări, suferite în prima parte a raliului, Mani Gyenes şi Marcel Butuza au fost nevoiţi să se retragă. Romeo Duicu a devenit primul pilot român ce izbuteşte să termine o ediţie din America de Sud a Dakar-ului. În 2010 Vectra Racing a fost nevoită să absenteze însă Martin Freinademetz, organizatorul Red Bull Romaniacs, a concurat cu licenţă din partea Federaţiei Române de Motociclism. A urmat Dakar 2011, ediţie ce rămâne în istoria sportului cu motor din România drept cea mai bună de până acum. Mani Gyenes a câştigat clasa Maraton (la această clasă, printre altele, nu este permisă schimbarea motorului de-a lungul celor două săptămâni de raliu) şi a terminat pe locul 18 în clasamentul general al raliului, în timp ce Marcel Butuza a ajuns la finişul raliului pe locul 6 la clasa Maraton. După patru zile de Dakar, Mani Gyenes ocupă poziţia 23 în clasamentul general în timp ce Marcel Butuza se află pe locul 73.
Dakar 2012 – Argentina, Chile, Peru
A patra ediţie sud-americană a raliului Dakar a debuta pe 1 ianuarie în Mar del Plata – Argentina şi se va încheia pe 15 ianuarie în Lima. Traseul care la categoria moto măsoară în total 8.363 km va străbate Pampasul, va traversa Anzii şi deşertul Atacama pentru ca la final cei mai norocoşi să ajungă în Lima – Peru. Raliul are în 2012, 14 probe speciale a căror lungime totală ajunge la 4.406 km, iar ziua de odihnă este programată pe 8 ianuarie în Copiapo – Chile.